Hvad koster det at sælge på Amazon?
Opdateret: 6. dec. 2020

Hvis du går med tankerne om at sælge online eller hvis du allerede sælger online og vil udvide til andre markeder, er Amazon en af de hurtigste og mest indbringende måder at få dine produkter i hænderne på millioner af kunder. Blot ved at tilmelde dig på platformen får du adgang til en meget sofistikeret og sikker e-handelsplatform med millioner af købeklare kunder.
Du vil i dette indlæg få indblik i hvilke omkostninger der er ved at sælge på Amazon. Som afslutning på indlægget, får du præsenteret en case (baseret på et af vores daværende produkter) med konkrete eksempler på de forskellige omkostninger.
Amazon gebyrer
Du skal først vælge mellem Fulfillment by Amazon (FBA) eller Fulfillment by Merchant (FBM)..Hver mulighed leveres med sine egne fordele og tilknyttede Amazon-gebyrer. FBA er, kort fortalt, hvor du sender dine produkter til et Amazon lager også vil de stå for opbevaring, forsendelse og returneringsprocesserne. Ved at benytte FBM, vil du selv stå for de ovennævnte processer.
For at forstå, hvilken metode der er bedst for dig og din virksomhed, skal du forstå de forskellige gebyrer fuldt ud, og hvordan de kan påvirke din bundlinje.
Der er naturligvis en række variabler på Amazon, der kan påvirke dine omkostninger. Nogle af disse variabler inkluderer:
- Referrel Fees
- Fulfillment Fees
- Storage Fees
- Gebyrer for din Amazon-sælgerkonto
(disse omkostninger tager udgangspunkt i, at du benytter dig af FBA metoden. Vælger du at benytte dig af FBM vil fulfillment- og storage fees ikke være gældende)
Det er vigtigt at kende sine omkostninger for at kunne have et overskud af sin omsætning. Læs videre og få et indblik i de omkostninger der er relateret ved at sælge på Amazon.
Referral Fees
For hvert produkt du sælger på Amazon, kommer der er et gebyr kaldet ”referral fee” oveni. Beløbet for dette gebyr varierer afhængigt af produktkategorien, og det kan være så lavt som 6% og så højt som 45%. Men typisk ligger gebyret et sted omkring 15%.
Dette kan virke som et stort stykke af kagen, men når du tænker over det, giver Amazon dig den infrastruktur og kundebase, du har behov for. Deres etablerede markedsplads sparer dig besværet (og omkostningerne) ved at oprette og vedligeholde dit eget websted eller kan benyttes som en supplerende salgskanal til din egen webshop.
Dette gebyr sættes normalt på den faktiske salgspris og ikke listeprisen. For eksempel, hvis du sælger et produkt for 100kr, men kører en kampagne for 80kr, vil gebyret blive trukket af salgsprisen på 80kr.

Hvis du sælger produkter i en mediekategori som bøger, videoer, dvd'er, musik, videospil eller spilkonsoller, vil du blive underlagt et variabelt ”lukningsgebyr” på $1,80. Hvorfor Amazon har valgt at tage ekstra for denne kategori er svært at sige.
Fulfillment by Amazon (FBA) Fees
Forsendelse og lageromkostninger er en af grundene til, at folk vælger at sælge gennem FBA. Denne service giver dig mulighed for at outsource alle dine lager- og forsendelsesprocesser til Amazon.
Gebyrerne forbundet med FBA er baseret på pakkens størrelse og vægt. Gebyrer for 2020 kan ses her: https://sellercentral.amazon.co.uk/gp/help/external/GABBX6GZPA8MSZGW?ld=ASUKFBADirect Bemærk venligst at linket er gældende for det britiske marked (amazon.co.uk)
Udover forsendelses- og håndteringsgebyrer skal du også betale et månedligt opbevaringsgebyr. Disse gebyrer er baseret på årstiden, størrelsen på dine varer og den plads de optager på lageret. Gebyrerne kan ses i tabellen forneden.

Kilde: https://sellercentral.amazon.co.uk/gp/help/external/G200612770
Abonnementsgebyrer
Der er to måder, du kan sælge via Amazon: en individuel konto eller en professionel konto.
Den individuelle konto er beregnet til folk, der kun sælger små mængder, og den har ingen tilknyttede månedlige gebyrer. Du betaler dog $0,99 for hver solgte vare.
Det er en nem og overkommelig måde at sælge på, men det er også ret begrænset. Med en individuel konto kan du ikke masseuploade produkter, tilbyde gaveindpakning, og du er begrænset til visse kategorier. Derudover kan du heller ikke drage fordel af Amazon's annonceringsmuligheder, hvilket spiller en relevant rolle i de fleste vækststrategier. En individuel konto giver desuden kun mening, hvis du sælger under 40 produkter om måneden.
En professionel konto er for dig, der ønsker at sælge i større mængder. Denne konto kommer med en bredere vifte af funktioner, herunder et ubegrænset antal ”product listings”, lagerstyring, muligheden for at masseupload produkter samt at oprette annoncer på Amazon. Prisen for en professionel konto varierer afhængigt af hvilken markedsplads du opretter din konto på, men svinger mellem 200-250 kr. om måneden.
Hvis du overvejer at benytte dig af FBA muligheden, er det et krav at have en professionel konto.

Opsummering
Den eneste rigtige måde at sikre dig en fortjeneste og styre dine omkostninger på er ved at forstå de ovenstående variabler. At have indblik i disse tal giver dig et stærkt grundlag til at fastsætte priser, definere strategier og opnå dit salgspotentiale. Fejlberegning af disse tal er en af de primære grunde til, at folk ikke tjener så meget på Amazon, som de måske havde forventet.
Som med alt andet, jo flere oplysninger du har om dit salg, jo lettere bliver det at træffe effektive beslutninger, der øger dine chancer for at skabe reel og vedvarende indtjening.
Case
Tilbage i tiden, dengang vi selv startede med at sælge på Amazon, var vores første produkt et såkaldt letter board. Vi valgte produktet af flere årsager, men primært fordi at markedsstørrelsen var passende ift. den kapital, vi på daværende tidspunkt havde mulighed for at investere, og vi fandt en måde, hvorpå vi kunne differentiere det fra de konkurrerende udbydere på markedspladsen.

Et screenshot af vores daværende produkt.
Vi fandt en fabrik i Kina, som vi vurderede var bedst egnet til at producere vores letter boards, forhandlede priser, kvalitetstestede prøver, justerede egenskaber, og fik efter 2 måneders produktionstid sendt et parti direkte afsted til Amazon's lager i UK.
Nedenfor kan du se en tabel, der belyser omkostningerne vi havde i forbindelse med salg på Amazon.

*Landed unit cost: er betegnelsen for den samlede produktomkostning inklusiv levering til Amazon's fulfillment lager
*Storage fee: er den mest variable af ovenstående gebyrer, i den forstand at lager omkostningen pr. produkt afhænger af, hvor stort et antal produkter du samlet set brænder inde med på Amazon's lager, samt hvilken tid på året du befinder dig i.
*PPC annoncering: dette aspekt kommer vi ikke ind på i dette indlæg, da det er et omfattende område, og dermed fortjener sit helt eget blogindlæg. I ovenstående tabel er der taget udgangspunkt i en gns. omkostning, vi havde i den periode, vi solgte produkterne.
Efter ca. 4 måneder havde vi solgt alle vores enheder, og begik her vores første store fejl. Vi købte ikke flere partier hjem, da vi vurderede at fortjenesten var for lille. Dog havde vi opnået en stærk organisk rangering, hvor vi var positioneret som et af de første produkter under søgetermet "letter boards". Det vil sige, at hvis vi havde fortsat, kunne vi have skruet markant ned på annonceringen, og have forøget vores fortjeneste med op til 17%.
I dag har vi lært meget af vores fejl og er blandt andet blevet klogere på, hvordan man skaber overskud i det lange løb. For at opnå en god organisk rangering, skal man i starten typisk investere en del af sin fortjeneste i annoncering, på bekostning af ens bundlinje. Hvis dette bliver gjort rigtigt, kombineret med god SEO optimering, kan dit produkt opnå en høj organisk position, og dine konverteringer vil dermed blive "gratis".
Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev for at holde dig opdateret med fremtidige indlæg.