Guide til optimering af billeder på Amazon

Opdateret: 20. dec. 2020



Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Det er - specielt på Amazon, fuldstændig korrekt! Kort sagt er dine produktbilleder dit første skridt til at få et salg, da det er det første indtryk, kunderne får af dit produkt.


I følgende indlæg vil vi gennemgå de krav, Amazon stiller til dine billeder, hvad du skal være opmærksom på, og hvordan du kan optimere din produktside med billeder.


Når du er færdig med at læse dette indlæg, vil du have lært:


  • Hvilke krav Amazon har til dine produktbilleder

  • Eksempler på hvad der er tilladt, og hvad der ikke er tilladt

  • 5 tip til hvordan du skaber det perfekte hovedbillede

  • 8 tip til hvordan du skaber de perfekte supplerende billeder

  • Bonus tip


Krav til billeder:

Amazon tillader, at du kan inkluderer flere produktbilleder til din produktside, men de kræver dog, at alle produktsider inkluderer et primært produktbillede, eller det vi kalder et ”hovedbillede”. Hovedbilledet er det, der vises i søgeresultaterne, når man søger på et produkt. Du har også mulighed for at (eller rettere du skal!) tilføje supplerende billeder til din produktside, og kravene til disse billeder afviger en smule fra kravene til hovedbilledet. Relevansen af dette kommer vi nærmere ind på længere nede i indlægget.


Amazons krav til billeder generelt:

  • Hovedbilledet skal nøjagtigt repræsentere produktet og kun vise det produkt, der er til salg

  • Produktet og alle dets egenskaber skal være tydeligt synlige

  • Hovedbilledet skal være fritlagt og have en ren hvid baggrund med RGB-farveværdier på 255, 255, 255. (dette er kun gældende for hovedbilledet. Der er næsten ingen grænser for, hvordan baggrunden skal se ud på dine supplerende billeder)

  • Hovedbilledet skal være et professionelt fotografi af det faktiske produkt (grafik, illustrationer, mock-ups og lign. er ikke tilladt). Du må ikke vise tilbehør, der kan benyttes til produktet, men som ikke medfølger ved køb. Hovedbilledet må altså ikke indeholde rekvisitter, der kan forvirre kunden, tekst, der ikke er en del af produktet eller logoer og vandmærker

  • Dine billeder skal matche din produkttitel

  • Billeder skal være 1.600 pixels eller større på den længste side. Dette minimumsstørrelseskrav muliggør zoomfunktionen på Amazon

  • Billeder må ikke overstige 10.000 pixels på den længste side

  • Amazon accepterer JPEG (.jpg), TIFF (.tif) eller GIF (.gif) (dog ikke animirede gifs) filformater, men JPEG foretrækkes

  • Billeder må ikke indeholde nøgenhed eller være seksuelt antydende

  • Foruden de ovenstående kan du opleve yderligere krav i udvalgte kategorier. For at læse mere om disse klik her.


Eksempel på hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt for dit hovedbillede:



Det perfekte hovedbillede

Dit hovedbillede på Amazon er det vigtigste billede. Din produktside kan være fantastisk SEO optimeret men så længe dit hovedbillede ikke er tiltrækkende, vil ingen klikke ind på dit produkt. Som nævnt tidligere er dit hovedbillede det første dine potentielle kunder ser. Når du sælger på Amazon, konkurrerer du mod mange andre sælgere - derfor er det vigtigt, at dit billede skiller sig ud af mængden!


Her er nogle tips til, hvordan du kan optimere det:

1. En 'ægte' hvid baggrund Dit første billede skal være på en hvid baggrund. Derfor skal du sørge for at det virkelig er en hvid baggrund og ikke en ægge-hvid, marmor hvid osv. (dette er desuden også et krav)


2. Jo større jo bedre! Brug det meste af "framet" (ca. 80%) og få dit produkt til at fremstå større.


3. Vis det der differentierer sig! Hvis du har nogle fordele ved dit produkt (f.eks. En anden farve, ekstra tilbehør, noget der medfølger gratis (bundle) så sørg for at vise det! inkorporer alt det der tilføjer værdi til kunden, på billedet (husk: du må ikke tilføje noget på hovedbilledet, som kunden ikke modtager, når de køber produktet)


4. Følg højtiderne! Selvom dit produkt ikke nødvendigvis er et højtidsprodukt (f.eks. Juleprodukt) kan du stadig få gavn af at illustrere højtiden, du er i.


5. Vis din lækre emballage! Hvis dit produkt kommer i en lækker emballage så sørg for at få det vist! Hvis du ikke har en lækker emballage, så burde du overveje at investerer i en veldesignet emballage af høj kvalitet, så produktbillederne bliver mere interessante.


Nedenfor kan du se et eksempel på, hvordan vi differentierede vores hovedbillede (til venstre) i forhold til en konkurrent.


Som du kan se, har vores produkt et mere interessant visuelt udtryk end vores konkurrent og giver samtidig kunden et overblik over, hvad de får med i købet. Fordelen med letter boards er at man også kan ”skrive” på selve produktet, hvad de får med. Alle disse informationer har kunden fået inden de overhovedet klikker ind på vores produktside. Da vi havde flere elementer på billedet, valgte vi ikke at have vores emballage med, for netop ikke at gøre billedet visuelt uoverskueligt.


De perfekte supplerende billeder!

Som du nok husker, nævnte vi at du skal have supplerende billeder. Disse kan nemlig bruges til at belyse funktionaliteten, egenskaberne, fortælle en historie eller blot få dit produkt til at fremstå mere appellerende.


Du kan tilføje op til ni billeder (antallet kan variere i visse kategorier) inklusiv dit hovedbillede. Dog er det kun syv billeder, der bliver vist på din produktside. For at se de resterende skal man klikke ind på produktet. Vi anbefaler dog, at man udnytter muligheden og får lagt alle ni billeder op. De sidste to billeder kan evt. være billeder der er ”good-to-have” men ikke nødvendigvis ”neccessary-to-have”.


Her er 8 tips til, hvordan du kan drage fordel af dine supplerende billeder:


1. Vis flere billeder af dit produkt Nu når Amazon har en del begrænsninger til dit hovedbillede, kan du her benytte lejligheden til at fremvise dit produkt mere kreativt.

  • a. Sørg for at få nogle nærbilleder af de vigtige funktioner, som produktet har

  • b. Tag billeder fra forskellige vinkler

  • c. Vis din produktemballage (dette kræver naturligvis at du har en pæn emballage)

  • d. Illustrer dit produkts eventuelle funktioner (foldet, åbnet, lukket osv.)



2. Velfungerende infografik

Ved at benytte infografik, kan du belyse dit produkts vigtigste egenskaber. En infografik giver din kunde en bedre (og hurtigere) forståelse for dit produkts funktioner.



3. Vis, hvis muligt, mennesker

Det skaber en form for tryghed, når der er en person på billedet. Derfor er det vigtigt at tilføje et par billeder, hvor man enten kan se dit produkt blive benyttet af en person, eller hvor personen fremviser produktet. Bemærk dog vigtigheden af at bruge ”rigtige” mennesker i dine fotos. Dine kunder kan hurtigt gennemskue, hvis du har benyttet dig at et stock-billede.


Ovenstående billede er et godt eksempel på brugen af en person på et billede, hvor det i princippet ikke er nødvendigt, da produktet vi skal have fokus på hér, er sugerøret. Ville man som producent gerne have ’liv’ i billedet kunne man have valgt et nærbillede af produktet i brug. Produktet der bliver solgt her, er et bambussugerør.

4. Illustrer hvad de køber

Dette kalder vi et ”what’s in the box” billede. Her skal du vise kunden, hvad de får med, når de køber dit produkt. Består dit produkt af ét element, kan du med fordel vise det ved siden af produktets emballage.



5. Fortæl dem hvorfor de skal købe dit produkt fremfor konkurrentens

Hvis du med et billede kan fortælle den købeklare kunde, hvorfor dit produkt er bedre end konkurrentens, vil du allerede have en større chance for at få solgt dit produkt, idet kunden ikke behøver at lede videre (vigtig note: du må ikke nævne konkurrenterne ved navn).



6. Samlevejledning og brugsanvisning

Hvis dit produkt kræver samling, så kan du spare kunden tid ved at vise dem, hvor let det er at samle, før de overhovedet køber det. Et veldesignet billede, der viser kunderne, hvordan de bruger eller samler et produkt, øger ikke kun konverteringsraten, men mindsker også negative produktanmeldelser og returneringer, da du hjæper kunden med at bruge det rigtigt første gang.



7. Benyt kvalitetsbilleder

I opstartsfasen skal du muligvis selv tage dine egne produktbilleder på grund af budgetbegrænsninger (medmindre du allerede driver en webshop og har professionelle billeder liggende). Men på et eller andet tidspunkt, skal du overveje at ansætte en professionel fotograf med kompetencer indenfor fotografering af produktbilleder. Den faglige tekniske ekspertise, de har, kan være mere værd i længden end den økonomiske investeringsværdi, da det kommer til at øge konverteringsraten på dit produkt.



8. Benyt livstilsbilleder

Kunder har brug for følelsen af at kunne relatere til produktet, for at træffe en selvsikker købsbeslutning, og det er her, at livsstilsbilleder kommer ind. Livsstilsbilleder viser virkelige situationer med almindelige mennesker, som kunderne identificerer sig med. Formålet med livstils billeder er at få kunder til at forestille sig, hvordan det er at bruge produktet. På den måde føler de en personlig forbindelse til produktet.



Bonus tip: test, test og atter test!

Den eneste måde, hvorpå du med sikkerhed kan vide, om dine produktbilleder er helt optimale, er at teste dem og se, hvordan ændringer i dine billeder påvirker dine konverteringer. Dette kaldes også en splittest eller A/B test. Dit hovedbillede er det nemmeste at teste med - og det du skal gøre er, at lave to forskellige hovedbilleder og starte med at lægge det første billede op. En uge efter, skal du skifte det ud med det andet billede (før enhver test skal du sørge for at sætte en basis for konverteringer). Når du tester et billede, skal du også være opmærksom på, ikke at ændre andre variabler end selve billedet, så du kan være sikker på, at produktbilledet er det, der påvirkede dine konverteringer og ikke for eksempel en ny overskrift eller produktbeskrivelse.



Opsummering

Ved at følge anbefalingerne præsenteret i ovenstående indlæg – herunder optimering af dine produktbilleder, splittests samt inddrage kundens behov og ønsker i dine valg af billeder – kan du forøge konverteringsraten markant. Vores sidste tip er som følgende: Undgå for alt i verden at benytte det samme billede to gange.


Husk at tilmelde dig vores nyhedsbrev for at holde dig opdateret med fremtidige indlæg.

Seneste blogindlæg

Se alle
Hold dig opdateret med fremtidige indlæg!

Kontakt os

 

Mazon Media IVS

CVR: 39315750

Tlf: +45 60 13 39 90

Mail: hej@mazonmedia.dk

Mariane Thomsens gade 35,

8000, Aarhus C, Danmark

Bankoplysninger

 

Nordea

Reg nr: 5501

Kontonummer: 6898439176

IBAN: DK29 2000 6898 4391 76

BIC/SWIFT: NDEADKKK

© 2020 by Mazon Media.