Amazon SEO-optimering


Intro

Når det kommer til at rangere højt i søgeresultaterne på Amazon, er der ikke nogen magisk smutvej til tops. Dog er der nogle faktorer man kan drage fordel af, som øger sandsynligheden for at Amazon's algoritme vurderer dit produkt værende relevant for den potentielle køber, og dermed eksponerer det højere på siden. Princippet er det samme som på Google; jo højere du er i resultaterne, jo flere sidevisninger får du. Derfor er et grundigt stykke forarbejde med henblik på SEO-optimering alfa-omega, for at rangere dit produkt og sælge på Amazon.

Hvad er SEO?

Er SEO ikke en Google ting? Jo, det er det også. Hvad SEO marketing angår, får Google den største del af opmærksomheden. Dog er der mange andre søgemaskiner i verden hvor der er mulighed for at SEO-optimere, og her er Amazon ikke en undtagelse.

SEO-optimering på Amazon er kort sagt en praksis, hvor man optimerer teksten i sine produktsider og i back-end systemet, med henblik på at matche ordene i sine produktbeskrivelser med de ord kunderne søger på for at finde dit produkt. Ligesom Google, forsøger Amazon's algoritme at levere de mest relevante resultater til de søgende.

Hvordan SEO-optimerer jeg på Amazon?

Amazon beslutter hvilke produktsider der er relevante for den pågældende brugers søgning, ved hjælp af dens rangeringsalgoritme kaldet A9. Algoritmen tager udgangspunkt i flere forskellige variabler, herunder dem, der er relateret til brugeradfærd. Så hvis flere forskellige brugere, foretager den samme søgning (f. eks. "blue water bottle") og køber det samme produkt, vil ovenstående søgeord vurderes værende relevant for den pågældende produktside. Derfor giver det ikke mening, at fylde sin produktside med ord, som der muligvis er høj søgevolumen på, men ikke er direkte associeret til dit produkt og dermed har ingen relevans for den potentielle kunde.

Første skridt i SEO-optimeringsprocessen på Amazon er at finde alle de relevante nøgleord, som kunderne søger på for at finde dit produkt. Her er der en lang række metoder der varierer fra at bruge eksterne værktøjer, til at benytte dig af den data du kan finde på Amazon. Blot ved at undersøge dine konkurrenters produkttitler kan du hurtig få et indblik i hvilke nøgleord de rangere på. Hvis ikke du har købt adgang til eksterne værktøjer som Ahrefs og MerchantWords, anbefaler jeg at du starter med at lave din søgeordsanalyse på Amazon. Udover at få inspiration fra dine konkurrenter, kan du benytte dig af søgefeltet på platformen, og få indsigt i hvilke relateret ord der ofte bliver søgt på.


I billedet ovenfor, kan du se at der se at der efter søgeordene "blue water bottle" blandt andet bliver tilføjet "cycling" og "cars". Disse ord vil jeg tilføje på min produktside, ved f. eks. at skrive "perfect for cycling and suitable for cars" i et af mine bullet points. Denne process vil jeg fortsætte med, ved at indtaste andre ord i søgefeltet associeret til drikkedunke, indtil jeg havde minimum 30 nøgleord, som jeg vurderede havde relevans for mit produkt.

Der er mange forskellige metoder at finde nøgleord på, men hvis du i det lange løb ønsker at få en konkurrencemæssigfordel på Amazon, kræver det at du fordyber dig yderligere i processen, og får reel data på hvilke søgeord der rent faktisk bliver omsat til konverteringer. Her er den mest givende metode, at drage fordel af den data du får fra dine sponsoreret annoncer. Når du opretter annoncer på Amazon, kan du vælge at opsætte en "automated campaign", som eksponerer dit produkt på forskellige søgeord algoritmen vurderer være relevante. Det giver dig konkret data på hvordan søgeordene har performet i forbindelse med det pågældende produkt. Med indblik i konverteringsraten, click through rate og cost per click på de pågældende søgeord, kan du blive klogere på hvilke af dem der performer bedst, og dermed drage fordel af dem ved at inkluderer dem i din søgeordsoptimering.

Hvor vægter mine nøgleord højest?

Amazon's A9 algoritme har nogle ret klare præferencer når det kommer til at vurdere hvilke dele af din produktside, den vurdere som værende mest relevante, og derfor er der forskel på hvordan den vægter de søgeord der er inkluderet i den pågældende del. Følgende dele har størst indflydelse, hvor nummer 1 vægter højest.

  1. Produkttitel

  2. Bullet points

  3. Produktbeskrivelse

  4. Customer Q&A

  5. Produktanmeldelser

  6. Back-end

Produkttitel

Når det komme til SEO-optimering på Amazon, er produkttittelen glasuren på din kage. Måden den bliver udarbejdet på, samt de nøgleord du vælger at inkluderer, kommer ikke kun til at påvirke hvor højt Amazon rangerer dit produkt, men også hvor mange potentielle kunder der klikker ind på det. Derfor er det vigtigt at kombinere SEO-optimeringen, med brugervenlig tekstforfatning.

Der er delte meninger om man skal benytte sig af alle 200 tegn man har mulighed for at bruge i tittlen, men som udgangspunkt er det vigtigt at inkluderer alle de mest relevante. Det er netop i produkttittelen du får "mest for pengene", da A9 vægter de ord du inkluderer her højest.

Dog ser man ofte produkttitler på Amazon, som er propfyldte med usammenhængende nøgleord, hvilket kan virke rodet og forvirrende at se på. Derfor må man heller ikke glemme, at en måde at differentiere sig på, kan være et lave en simplere og mere tiltalende titel, på bekostning af et par ord. Det er en hårdfin balance, som skal vurderes ud fra den enkelte case. Hvis du er i tvivl, så drag fordel af alle tegn du har mulighed for at bruge.

Brugervenlig og informativ

Tittlen beskriver hvad produktet er, dets egenskaber, hvad det kan bruges til, størrelsen og farven, på en sammenhængende og nemt læsbar måde.

Rodet og usammenhængende

Tittlen er fyldt med nøgleord på en usammenhængende måde, der gør det udfordrende at læse og får det til at se rodet og uprofessionelt ud.

Bullet points

Det andet sted hvor algoritmen (og kunden) kigger, er i dine bullet points. Det er groft sagt her du sælger dit produkt. Udover at du her kan inkludere alle de nøgleord du ikke fik plads til i din titel, får du muligheden for at overbevise den besøgende omkring hvad der gør dit produkt specielt. Amazon begrænser dig til at indtaste i alt 2.500 tegn (5 x 500), og her anbefaler jeg klart at du drager fordel af dem alle.

Med de 5 bullet points du kan opsætte, har du mulighed for at berige den besøgende med viden omkring fordele der følger med dit produkt, vigtige informationer, produktegenskaber og andet der kunne have relevans. Et tip er at gå ind og læse spørgsmål kunder har stillet på dine konkurrenters sider, og hvis du kan finde nogen der hyppigt gentager sig, kunne det være en mulighed at inkludere svaret i et af dine punkter. Det vigtigste er at sætte dig ind i forbrugerens sted, og forsøge at forstå deres behov, hvilket problem du løser for dem og hvad de reelt set ønsker at få ud af produktet.

Fordele, og fordeles fordele

Det er vigtigt at belyse dit produkts funktionelle egenskaber, men typisk er det de følelsesmæssige og selvekspressive fordele der vægter højest i forbrugerens (u)bevidsthed.

Nedenfor har jeg illustreret et eksempel på hvad jeg mener er vigtigt at få kommunikeret i sine bullet points, med udgangspunkt i en vandflaske.

Hvis du har udfyldt 4 af dine bullet points, med de vigtigste fordele forbundet til dit produkt samt kundens oplevelse af det, anbefaler jeg at bruger det sidste til at skabe noget tryghed. Et klassisk eksempel vil være at skrive "Gratis returnering hvis ikke du er 100% tilfreds", efterfulgt af noget tekst der beskriver hvor højt du vægter kundetilfredsheden. Jeg har erfaret at det alligevel er langt de færreste der ønsker at sende varerne retur, dette afhænger dog af dit produkt og hvilken kategori det er i. Desuden er det dét eneste rigtige at gøre, hvis dit produkt er i god kvalitet og du står ved det du sælger - og selvfølgelig gør du det.

Produktbeskrivelse

Produktbeskrivelsen er det kedelige lille stykke brødtekst, du finder nederst på de fleste Amazon listings. Hvis du har et registreret varemærke, og har tilmeldt det i Amazon's brand registry program, kan du drage fordel af A+ Content, hvilket åbner døren op for mange nye muligheder. Dette fortjener dog et blogindlæg i sig selv, som vi kommer ind på en anden gang.

Hvis ikke du har et registreret varemærke, må du nøjes med brødteksten. Her har du plads til 2.000 tegn, men ingen muligheder for at gøre det visuelt pænt. Det er den del af dine beskrivelser, som klart vil få mindst opmærksomhed. Når det så er sagt, betyder det ikke at du skal ignorere den. I min optik skal man drage fordel af alle muligheder man bliver givet, og da algoritmen også tager udgangspunkt i de nøgleord du tilføjer her, bør du også indsætte søgeordsoptimeret tekst her.

Mit bedste bud, er at bruge dette stykke tekst til at fortælle lidt om dig selv, din virksomhed, jeres værdier, vision, mission osv. Det vil være med til at personliggøre produktsiden, og skabe en fornemmelse af at der sider et rigtigt menneske bag, måske med en drøm om at "gøre en forskel".

Customer Q&A

Når du scroller længere ned på din listing, forbi produktbeskrivelsen, finder du sektionen hvor kunder kan stille spørgsmål til dit produkt som du har mulighed for at besvare. Dette er typisk spørgsmål vedrørende produktegenskaberne, funktionaliteten, størrelsen eller andet du undlod at tilføje i en af dine beskrivelser. Da spørgsmålene ofte er afgørende for deres købsbeslutning, anbefales det selvfølgelig at du altid besvarer dem.

Udover at det er god kundeservice, opbygger du også et tillidsfyldt fundament for de fremtidige besøgende på din produktside. Ved at besvare spørgsmålene, sender du et signal om at du har meget viden omkring dit produkt, hvilket får kunder til at stole mere på dig. På den måde hjælper du dem med at føle sig sikre på, at de træffer den rette købsbeslutning.

Spørgsmålene på din produktside, og ikke mindst også på dine konkurrenters, kan give et godt indblik i hvor der er eventuelle huller i dine beskrivelser. Samtidig hjælper det dig også med at forstå, hvordan din målgruppe tænker og hvad der er vigtigt for dem. Derfor giver denne sektion dig en mulighed til at finde frem til hvordan du yderligere kan optimere din produktside.

Når det kommer til at SEO-optimere, har du selvfølgelig kun direkte indflydelse på de ord du tilføjer i besvarelsen. Her kan du til fordel tilføje relevante nøgleord, som du ikke har brugt i dine tidligere beskrivelser. Dog vil det mest optimale være, hvis kunden brugte et af dine vigtigste nøgleord i sit spørgsmål. Kort sagt så er Amazon's algoritme først overbevist om at det er en "blue water bottle" du sælger, hvis kunderne bruger de nøgleord i deres spørgsmål og/eller anmeldelser.

Produktanmeldelser

Scroller du et tak længere ned på siden, kommer du til sektionen med produktanmeldelser. De har ikke kun en stor indflydelse på forbrugerens købsbeslutning, men også hvor højt Amazon's A9 algoritme rangerer dig. Både antal af anmeldelser, og selvfølgelig hvor positive de er. Derfor er det altafgørende, at du har et godt produkt og at det lever op til beskrivelserne på din listing.

Denne sektion benytter vi os ligeledes rigtigt meget af, når vi laver undersøgelser for hvordan vi kan differentiere vores produkter. Inden vi overhovedet opretter en lisiting på Amazon, kigger vi først anmeldelserne igennem på 20 af vores tætteste konkurrenter, og laver en lang liste med både det positive og negative folk skriver. Til sidst sorterer vi de hyppigste pains og gains, for at se hvordan vi kan drage fordel af den viden. De udfordringer folk oplever med de konkurrerende produkter, løser vi fra start på et produktegenskabsniveau. De fordele som hyppigst bliver nævnt, sørger vi for at belyse i vores beskrivelser og på vores billeder (link: billede blog).

Før eller siden, kommer du formentligt til at få en negativ anmeldelse. Det er uundgåeligt, da folk efterhånden kan blive utilfredse eller krænket over ingenting. For det er i hvert fald ikke dit produkt der er noget i vejen med :-). Her er det dog vigtigt at du sætter tid af til at besvare dem. Dit svar på negative anmeldelser giver folk mulighed for at se, hvordan du håndterer negativ respons. Hvis du løser problemerne, tilbyder at udskifte ødelagte eller beskadigede produkter og svarer på spørgsmål, vil du få flere mennesker til at købe dine produkter. De vil føle sig mere sikre på, at din virksomhed tager problemer alvorligt, og at hvis de har et problem med dine produkter, ved de, at du vil reagere.

Med henblik på SEO-optimering, er det samme gældende som vi beskrev i det tidligere afsnit om customer Q&A. Tilføj nøgleord i dine besvarelser du ikke har brugt tidligere, og find på måder at få dine kunder til at nævne dine vigtigste nøgleord. Ifølge Amazon's regler, må du ikke opfordre kunder til at skrive noget specifikt, eller at efterlade positive anmeldelser. Så pas på med det, da deres algoritmer kan gennemskue meget. Hvis dine konkurrenter typisk får én anmeldelse, pr. hundrede solgte produkter, vil der nok blinke nogle røde lygter, hvis du havde fået halvtreds anmeldelser på dine første hundrede solgte enheder. Det du til gengæld kan drage fordel af, endda med god samvittighed, er at skrive en mail via Amazon's system, til din kunde et par dage efter ordrebekræftelsen, hvor du opfordrer dem til at smide en ærlig anmeldelse.

Back-end

Amazon giver dig muligheden for at indtaste usynlige nøgleord i Seller Centrals back-end system, som er med til at optimere din produktsides synlighed. Det er relativt simpelt, og meget brugbart når det kommer til at indtaste blandt andet long-tail søgninger og forkert stavede nøgleord. Et eksempel på en long-tail søgning kunne være "sustainable glass water bottle". En anden ting du også kunne tilføje i back-enden, er forkert stavede nøgleord, som f. eks. "water bottel". Derudover, hvis du f. eks. sælger på det amerikanske marked, kunne du til fordel også tilføje nøgleordet skrevet på spansk, eller et andet sprog der giver mening. Ellers er det her stedet, du tilføjer alle de nøgleord, du ikke fik plads til på din produktside.

Opsummering

Tekstforfatning med henblik på SEO-optimering er et nøglekomponent, når det kommer til at rangere organisk på Amazon, skabe en konkurrencemæssigfordel og overbevise sine besøgende på siden om at det er den rigtige købsbeslutning. Det et stort og spændende praksis i sig selv, der giver dig en lang række muligheder for at differentiere din produktside. Dog er det vigtigt at tilføje, at SEO-optimering i sig selv ikke er nok for at rangere højt på Amazon.

Når alt kommer til alt, så vægter A9 algoritmen allerhøjest, hvor mange der har købt dit produkt i alt. Derudover kigger den blandt andet på hvor høj konverteringsraten er, hvor mange besøgende din side får, hvilken fulfillment metode du benytter dig af og antal anmeldelser. Hvis du virkelig ønsker at blive dygtig til at skalere salget af produkter på Amazon, så er det bedste man kan gøre er at studere A9 algoritmen, få en forståelse af dens prioriteter og følge med i hvordan den udvikler sig.

Jeg håber du har lært noget nyt om SEO-optimering på Amazon, og hvis du har spørgsmål eller skal bruge hjælp, vil jeg med glæde drikke en virtuel kop kaffe med dig. Du kan kontakte mig via formularen nedenfor.

Seneste blogindlæg

Se alle
Hold dig opdateret med fremtidige indlæg!

Kontakt os

 

Mazon Media IVS

CVR: 39315750

Tlf: +45 60 13 39 90

Mail: hej@mazonmedia.dk

Mariane Thomsens gade 35,

8000, Aarhus C, Danmark

Bankoplysninger

 

Nordea

Reg nr: 5501

Kontonummer: 6898439176

IBAN: DK29 2000 6898 4391 76

BIC/SWIFT: NDEADKKK

© 2020 by Mazon Media.